Participarea la un program Erasmus în Grecia, poate fi
o experiență memorabilă din multe puncte de vedere. Iată câteva impresii
generale pe care le-am avut, participând la un astfel de program.
Participarea la mobilitatea Erasmus+ 2024-1-R001-KA121-SCH-000211540 de tip job
shadowing în Paralia Katerini, Grecia, în perioada 5- 9 mai 2025, a
reprezentat pentru mine și doamna profesor Liana Gilardi, o oportunitate
valoroasă de dezvoltare profesională și personală. Timp de o săptămână, am avut
ocazia să observăm îndeaproape activitatea didactică a colegilor greci, să
comparăm metodele de predare și să reflectăm la propriile practici educaționale
în Școala Platon din Katerini, Grecia. Scopul
principal al mobilității a fost observarea directă a metodelor de predare și a
organizării activității didactice în sistemul de învățământ elen, cu accent pe
incluziune, digitalizare, mediu sustenabil, comportamente ecologice și
motivația elevilor.
Am fost primiți cu multă căldură și deschidere de către
echipa școlii gazdă. Atmosfera a fost una relaxată, iar colaborarea cu
profesorii locali a decurs natural. Școala în care am făcut observația
funcționa într-un sistem diferit față de cel românesc, cu accent pe autonomie,
dezvoltarea spiritului civic și învățarea centrată pe elev și cuprindea toate
nivelele de învățământ: preșcolar, primr, gimnazial și liceal.
Activități
desfășurate:
- Ziua 1: Primirea oficială, turul
școlii și prezentarea sistemului educațional din Grecia. Am făcut
cunoștință cu profesorii, echipa de conducere și elevii.
- Zilele 2-4: Am asistat la lecții din mai
multe discipline (limbi străine, științe, matematică), observând tehnicile
de predare, relația profesor-elev și utilizarea resurselor digitale.
- Ziua 5: Am participat la o activitate
extracurriculară – un atelier de educație civică despre valori europene.
De asemenea, am discutat cu colegii greci despre metodele lor de evaluare
și implicarea părinților în procesul educativ; Sesiune de reflecție și
evaluare a experienței, stabilirea viitoarelor direcții de colaborare.
- Primirea certificatelor
Observații despre metodele de predare
Una dintre cele mai mari diferențe
observate a fost abordarea pedagogică.
Profesorii greci pun mare accent pe:
- învățarea prin proiecte interdisciplinare,
- dezvoltarea gândirii critice,
- cooperarea în clasă,
- susținerea inițiativei elevilor.
Am asistat la ore în care elevii lucrau în echipă,
explorau teme de actualitate (climă, drepturile omului, sustenabilitate), iar
profesorii aveau mai degrabă rolul de facilitatori,
nu de „transmițători” ai informației.
Relația dintre profesori și elevi este una relaxată, bazată pe respect reciproc,
nu pe autoritate strictă. Această abordare contribuie la crearea unui mediu de
învățare pozitiv, în care elevii se simt încurajați să participe activ și să
își exprime opiniile.
Deși nu toate școlile din Grecia beneficiază de dotări
tehnologice de ultimă generație, se observă un efort real de a integra TIC în procesul didactic. Profesorii
folosesc frecvent platforme educaționale, aplicații interactive și metode
vizuale pentru a capta atenția elevilor. În ceea ce privește schimbul de bune
practici, am avut ocazia să participăm la o sesiune de schimb de experiență
între cadrele didactice. Dialogul a fost constructiv, iar interesul pentru
colaborare viitoare a fost real. Considerăm că astfel de interacțiuni ne ajută să
ne deschidem orizonturile și să învățăm unii de la alții.
De asemenea, am fost în vizite culturale și în alte
locuri din Grecia: excursie la Muntele Olimp, la Salonic, Meteora, bucurându-ne
de frumusețile tării gazdă și îmbogățindu-ne cunoștințele despre Grecia.
În concluzie, experiența de job shadowing în Grecia a fost extrem de utilă și motivantă.
Ne-au inspirat să regândim unele abordări
metodologice, să oferim elevilor mai multă autonomie și să cultivăm mai intens
încrederea în procesul colaborativ.
Mobilitatea ne-a arătat că, indiferent de țară,
profesorii împărtășesc aceeași misiune: formarea unor tineri responsabili,
curioși și pregătiți pentru viață.
Prof. înv.
preșcolar Bianca Ștefania Mitrea
Prof. Aurelia Liana Gilardi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.