marți, 20 mai 2025

Mobilitate Erasmus + Paralia Katerini, mai 2025

 

Participarea la un program Erasmus în Grecia, poate fi o experiență memorabilă din multe puncte de vedere. Iată câteva impresii generale pe care le-am avut, participând la un astfel de program.

Participarea la mobilitatea Erasmus+ 2024-1-R001-KA121-SCH-000211540 de tip job shadowing în Paralia Katerini, Grecia, în perioada 5- 9 mai 2025, a reprezentat pentru mine și doamna profesor Liana Gilardi, o oportunitate valoroasă de dezvoltare profesională și personală. Timp de o săptămână, am avut ocazia să observăm îndeaproape activitatea didactică a colegilor greci, să comparăm metodele de predare și să reflectăm la propriile practici educaționale în Școala  Platon din Katerini, Grecia. Scopul principal al mobilității a fost observarea directă a metodelor de predare și a organizării activității didactice în sistemul de învățământ elen, cu accent pe incluziune, digitalizare, mediu sustenabil, comportamente ecologice și motivația elevilor.

Am fost primiți cu multă căldură și deschidere de către echipa școlii gazdă. Atmosfera a fost una relaxată, iar colaborarea cu profesorii locali a decurs natural. Școala în care am făcut observația funcționa într-un sistem diferit față de cel românesc, cu accent pe autonomie, dezvoltarea spiritului civic și învățarea centrată pe elev și cuprindea toate nivelele de învățământ: preșcolar, primr, gimnazial și liceal.

           

Activități desfășurate:

  • Ziua 1: Primirea oficială, turul școlii și prezentarea sistemului educațional din Grecia. Am făcut cunoștință cu profesorii, echipa de conducere și elevii.
  • Zilele 2-4: Am asistat la lecții din mai multe discipline (limbi străine, științe, matematică), observând tehnicile de predare, relația profesor-elev și utilizarea resurselor digitale.
  • Ziua 5: Am participat la o activitate extracurriculară – un atelier de educație civică despre valori europene. De asemenea, am discutat cu colegii greci despre metodele lor de evaluare și implicarea părinților în procesul educativ; Sesiune de reflecție și evaluare a experienței, stabilirea viitoarelor direcții de colaborare.
  • Primirea certificatelor

        

Observații despre metodele de predare

 

Una dintre cele mai mari diferențe observate a fost abordarea pedagogică. Profesorii greci pun mare accent pe:

  • învățarea prin proiecte interdisciplinare,
  • dezvoltarea gândirii critice,
  • cooperarea în clasă,
  • susținerea inițiativei elevilor.

Am asistat la ore în care elevii lucrau în echipă, explorau teme de actualitate (climă, drepturile omului, sustenabilitate), iar profesorii aveau mai degrabă rolul de facilitatori, nu de „transmițători” ai informației.

Relația dintre profesori și elevi este una relaxată, bazată pe respect reciproc, nu pe autoritate strictă. Această abordare contribuie la crearea unui mediu de învățare pozitiv, în care elevii se simt încurajați să participe activ și să își exprime opiniile.

Deși nu toate școlile din Grecia beneficiază de dotări tehnologice de ultimă generație, se observă un efort real de a integra TIC în procesul didactic. Profesorii folosesc frecvent platforme educaționale, aplicații interactive și metode vizuale pentru a capta atenția elevilor. În ceea ce privește schimbul de bune practici, am avut ocazia să participăm la o sesiune de schimb de experiență între cadrele didactice. Dialogul a fost constructiv, iar interesul pentru colaborare viitoare a fost real. Considerăm că astfel de interacțiuni ne ajută să ne deschidem orizonturile și să învățăm unii de la alții.

De asemenea, am fost în vizite culturale și în alte locuri din Grecia: excursie la Muntele Olimp, la Salonic, Meteora, bucurându-ne de frumusețile tării gazdă și îmbogățindu-ne cunoștințele despre Grecia.

În concluzie, experiența de job shadowing în Grecia a fost extrem de utilă și motivantă.

Ne-au inspirat să regândim unele abordări metodologice, să oferim elevilor mai multă autonomie și să cultivăm mai intens încrederea în procesul colaborativ.

Mobilitatea ne-a arătat că, indiferent de țară, profesorii împărtășesc aceeași misiune: formarea unor tineri responsabili, curioși și pregătiți pentru viață.

 

 








Prof. înv. preșcolar Bianca Ștefania Mitrea

                                                                         Prof. Aurelia Liana Gilardi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Paula Chiriloi- Erasmus+ Days 2025

                                                                                         Cadrul de desfășurare al evenimentului a fost unul...